Asama-sanso: the crisis that changed TV journalism
March 3 (2003?)

By HIROSHI HAMOTA, The Asahi Shimbun


It began almost like a scene from a movie.

On Feb. 19, 1972, five armed radicals, fugitive members of the United Red Army, stormed and occupied the Asama-sanso mountain lodge in the resort town of Karuizawa in Nagano Prefecture, taking a woman hostage.

Over the next 10 days, the Asama-sanso standoff built to a dramatic climax-replete with ``special effects'' like water cannons and wrecking balls smashing the walls of the lodge-culminating, almost as if scripted, in a shootout.

Every segment of the tense drama was captured by television cameras.

Glued to their TV screens, viewers across Japan held their breath as they watched the battle between the police and the Red Army radicals unfold.

TV ratings soared past 89 percent.

It was a defining moment in the history of Japan in the second half of the 20th century.

The drama, which ended with the rescue of the hostage, shaped the future of TV journalism and news reportage.

It all started when high-ranking members of the Japanese Communist League-Red Army Faction were arrested in their hideouts in the mountains of Gunma Prefecture. Five stragglers fled to Karuizawa, taking Asama-sanso, owned by Kawai Musical Instruments, as their new fortress.

The 31-year-old wife of the lodge caretaker was taken hostage.

Faced with a formidable obstacle, police repeatedly carried out reconnaissance missions.

The question in everyone's mind was whether the hostage could be rescued safely.

And the only way to find out what was going on was to monitor the television coverage.

The siege stretched on for 10 long days.

Then, on Feb. 28, police decided it was time to go in-by force.

That morning, the top news story in newspapers was the breakthrough in U.S.-China relations. Boldface headlines screamed: ``Joint U.S.-China communique signed!''

NHK was planning to cover the Lower House Budget Committee session at 10:30 a.m.

Stationed at the NHK retreat in Karuizawa-which was now serving as an impromptu broadcast relay station-Seiichi Funakubo and announcer Etsuro Hirata were on standby at 9:40 a.m.

The two were ideally situated, a mere 100 meters or so from the center of action, where the five armed men were still barricaded with their hostage.

At 10 a.m. sharp, every channel except Channel 12 (now Television Tokyo) and an educational station switched over to live coverage of the siege.

Hirata couldn't believe what he was seeing when a huge construction crane, armored with metal plates and lugging a heavy wrecking ball, passed by.

``What now?'' he wondered.

To the astonishment of viewers watching the scene at home, at 10:50 a.m. the huge metal ball, 70 centimeters in diameter and weighing 1.7 tons, began battering the concrete walls of the besieged building.

At 11:30 a.m. and for the next 30 minutes came a flurry of confused radio messages about the shooting of two police officers.

At 12:47 a.m., a cameraman from Shinetsu Broadcasting Co. was shot in the leg.

Hirata, broadcasting live, spoke about the casualties: ``Human beings are aiming at other human beings, deliberately shooting at them. And the whole scene is being televised, on and on, sending these disturbing pictures to households everywhere. It all seems too bizarre. It's frightening.''

According to figures provided by Video Research, viewer ratings for NHK and commercial television broadcasters shot to 80 percent in the Kanto area.

Hisashi Hieda, president of Fuji Television Network Inc., was on the news and editing desk at the time.

Feeling that the crucial moment was at hand, Hieda ordered the cancellation of all commercials and regular programming at Fuji Television.

Records show that the hostage drama filled nearly 9 hours of air time at Fuji that day.

In all, 249 TV commercials-more than an hour and a quarter of advertising-were canceled.

As a result, Fuji was said to have lost 20 million yen in revenue-quite a sum in 1972.

In fact, however, it was not the first time Fuji had canceled commercials.

The broadcaster had done so in 1970, when a group of Red Army Faction hijackers commandeered a Japan Airlines jet, called Yodo, to Pyongyang.

Hieda recalls, ``All the valuable experience we had gained from handling emergency situations like the Tokyo University revolts and the Yodo incident just seemed to come together to help us through that special time.''

In January 1969, student activists had seized Yasuda Hall at Tokyo University. Japan was experiencing a tumultuous period.

Hieda contacted the sales department. ``We shouldn't be airing TV commercials at a time like this,'' he told them. ``Just think about it; it would mean hurting our sponsors, too.''

TBS and NET (now Asahi National Broadcasting Co.) followed suit.

NTV canceled its extremely popular baseball animation program, ``Kyojin-no-hoshi,'' scheduled to air at 6 p.m.

Sponsors had no choice but to stare into their television screens at the images of the Asama-sanso siege-with no distracting jingles.

According to police reports, at 6:15 p.m., the hostage was rescued.

Five minutes later, all five Red Army members, including one who was just 16 years old, were apprehended.

At 6:26 p.m. viewer ratings peaked at 89.7 percent.

Only Fuji Television, using hand-held cameras, managed to capture close-ups of the suspects as they were led to waiting police cars.

The entire newsroom at Fuji headquarters burst into cheers and applause.

The Asama-sanso incident was pivotal in many senses.

It prompted NTV announcer Yasushi Kuno to make a career change. He became a reporter, and continued to follow the Asama incident.

The experience helped Ko Taguchi, a cameraman at NTV, reconfirm his belief in the power of television.

``Television must be realistic, above all things,'' he said. ``The camera will let you capture the truth of human nature.''

The Asama-sanso coverage also challenged the deep-rooted notion that TV coverage was inferior to newspapers in terms of journalistic reportage.

The newfound sense of pride buoyed the entire television industry.

At the time, Fuji was airing less than an hour of news each day.

The company tended to shy away from news programs, which were costly and provided little return.

But after Asama-sanso, things began to change.

More time was devoted to news, and it wasn't long before sponsors were rushing to support these programs.(IHT/Asahi: March 3,2003)

PAGE  
3

