2022年度修士論文題目
修士論文題目 |
---|
「英雄の旅」としてのOVA『機動戦士ガンダムUC(ユニコーン)』 “The Adventure of the Hero”―OVA MOBILE SUIT GUNDAM UNICORN |
東京2020オリンピック開会式はなぜ中国のインターネットで「最悪」だと言われたか―Weiboにおける言説の世界 Why Was the Tokyo 2020 Olympic Games Opening Ceremony Called “The worst” on the Chinese Internet: The World of Discourse on Weibo |
評伝・池田亀太郎―明治初期洋画の残光 "A critical biography of Kametarou Ikeda ―Afterglow of Western-style painting in the early Meiji period" |
植物写真における博物画的表現の研究――奥田實の写真集を通して A Study of Natural History Representation in Botanical Photography: Through Minoru Okuda's photo collection |
過去の修士論文題目
修士論文題目 |
---|
18世紀フランスの画家ガブリエル・ド・サン=トーバンとそのサロン情景画についての研究
Analysis of a series of “The View of the Salon” by Gabriel Jacque de Saint-Aubin. |
日本の自費出版における自分史の歴史的展開
The History of “Jibunshi” : Self-narrative movements and the publishing industry in Japan. |
「日本軽佻派」を通してみた川島雄三の反発と逆説
Resistance and Paradox of Kawashima Yuzo from the Perspective of “Nihon Keicho-ha (Japan Flippant School)” |
「ゆかり王国」はいかに語られたか - 田村ゆかりのファンの言説分析
A discourse analysis on "Tamura Yukari Kingdom" |
明治・大正期における西洋美術受容-村山槐多を中心に
Western art reception of Meiji and Taisho era , Focusing on the Murayama Kaita. |
ジョージア・オキーフ再考―「女性芸術家」をめぐる文化的諸要素の考察
Reconsideration about Georgia O'Keeffe: A Study of Cultural Factors over the“Women Artists” |
飯島虚心の生涯と美術に関する著述
Life and work on art of IIJIMA Kyoshin. |
ルイ・シュポーアのロマン派的オペラ《ファウスト》におけるリブレットと音楽の関係性-作品改訂の詳細およびリブレット分析に基づく考察
Relation between Libretto and Music in Louis Spohr´s Romantic Opera Faust - Detailed Study on Revision and Analysis of Libretto. |
北ドイツオルガン楽派とStylus phantasticus ――理論と実践の相互的発展――
The North German Organ School and Stylus Phantasticus ――Mutual Development of Theory and Practice―― |
映丘門人・小村雪岱―「雪岱調」以前の画業について―
KOMURA Settai and his master, MATSUOKA Eikyu ―Works before "Settai-cho"― |
岩田専太郎の画風分析-吉川英治作「鳴門秘帖」を中心に-
The works of Iwata Sentaro’s drawing by “Naruto hityo” written by Yoshikawa Eiji. |
ディートリヒ・ブクステフーデの宗教的声楽作品における敬虔主義的影響 ―混合テキストとErbauungの精神
The Influence of Pietismus on Dietrich Buxtehude’s Sacred Vocal Works. ―His Composite Texts and the Spirit of “Erbauung.” |
大人向け長編アニメーションを開拓した虫プロの「アニメラマ」作品―『千夜一夜物語』、『クレオパトラ』と『哀しみのベラドンナ』の製作背景について―
The development of adult-themed feature animation in Japan. An examination of the production background of Mushi Production's Animerama films. |
森田芳光と80年代ーその映画的特徴と同時代性を読み解く
Morita Yoshimitsu and the 1980s: Examining Characteristics and Contemporaneity of his Films |
三遊亭圓朝の「幽霊」受容論―『怪談牡丹燈籠』を中心に
Gohst “acceptance” theory of Sanyuutei Encho -Focusing on ”Kaidan-Botan-Dourou” |
戦後新劇史と中継地点としての「劇団青年芸術劇場」 |
速水御舟を見つめ直す―見落とされてきた古典参照とその変遷― |
広告化する都市空間―街イメージをつくる「メディア」― |
明治・大正期の日本におけるサン=サーンス受容―洋楽受容の新たな側面― |
フランス革命期における国民統合の装置としてのシャンソン―讃歌テクスト分析に基づく考察を中心に― |
「東方不敗」の表象:武侠映画におけるジェンダー力学の一考察
The Representation of “ Dongfang Bubai [Invincible East] ” : An Analysis of Gender Dynamics of Martial Arts Film |
国共内戦期の中国映画『夜店』(1948)の同時代批評
Contemporary discourse on the Chinese Film “Ye dian”(1948) in the period of Chinese Civil War |
写真と出会った画家たち-開成所画学局員とその周辺の人々-
Painters Encounter Photography-Kaiseijyo Art School and Artists- |
ティム・バートン映画における「奇形」と「普通」―『シザーハンズ』『チャーリーとチョコレート工場』を中心に―
Exceptionality and Normality in Tim Burton’s cinema: Edward Scissorhands and Charlie and the Chocolate Factory |
ドローンの視野を持った絵師・鍬形蕙斎~都市鳥瞰図がもたらした新たな視点と発展~
An artist,Kuwagata Keisai with a drone perspective~New perspectives and developments brought by urban bird's-eye views~ |
映画におけるポスト植民地主義研究:『ブレードランナー』(1982年)のアジア表象を中心に |
寺山修司作品における恐山と方言 |
F. メンデルスゾーン の合唱曲にみる「解放」の希求 ―〈アヴェ・マリア〉作品23-2と《最初のヴァルプルギスの夜》作品60を例に― |
ジム・ジャームッシュ初期3作品における映画のリズム |
『名もなく貧しく美しく』(1961)論ー監督としての松山善三 |
宝塚歌劇におけるすみれコードの成立と変容―「清く正しく美しく」と「少女らしさ」をめぐって― |